ORIGINAL_ARTICLE
مجدالملک قمی وزیر شیعی سلجوقیان و نقش او در خدمترسانی به شیعه
سلجوقیان پس از تسلط بر ایران، برای اداره قلمرو وسیع خود، از وزرای ایرانی برای کسب مشروعیت، مقبولیت و اداره کشور بهره بردند. رقابتهای سیاسی در بین وزرا و خاندان سلطنتی، موجب شد تا راه برای ورود پیروان مذهب رقیب به ویژه شیعیان امامی به دربار گشوده شود. البته سیاست تسامح مذهبی ملکشاه و نفوذ ترکانخاتون و نزدیکان شیعه او، به نفوذ شیعیان امامی کمک کرد. مجدالملک قمی یکی از وزرای معروف این دوره بود که عوامل فوق در قدرتیابی او نقش زیادی داشت. او از وزیران معروف دورة میانی امپراتوری سلجوقی بود که حدود دو سال وزارت برکیارِق را برعهده داشت؛ مجدالملک در مدت وزارت، اقدامات ارزندهای در زمینه نفوذ تشیع در دربار سلجوقی و بازسازی و رونق دادن قبور ائمه و بزرگان شیعه انجام داد. این پژوهش، با روش توصیفیـتحلیلی و از طریق مطالعه کتابخانهای، ضمن بررسی زندگی و اقدامات مجدالملک، به نقش او در پیشبرد تفکر شیعی و ترویج اندیشه امامیه و بنای اماکن متبرکه پرداخته و فرجام او را تبیین نموده است.
https://www.shiitestudies.com/article_27697_b0dec5267aae2fa875a61edbcedb057b.pdf
2016-09-22
7
26
سلجوقیان
مجدالملک قمی
تشیع
قبور ائمه
قم
بقیع
سید حسن
قریشی کرین
shquorishi@gmail.com
1
هیئت علمی
LEAD_AUTHOR
احمدی میرآقا، علی و سیداسدالله موسوی عبادی، «بَراوِسْتانی، مجدالملک، وزیر شیعی عهد سلجوقیان و سازنده گنبد بقیع»، سایت دانشنامه حوزه نمایندگی ولیفقیه در امور حج و زیارت،1389.
1
آقابابایی، رضا، سیدحسن قریشی، آثار تاریخی و فرهنگی قم، قم: زائر، 1384.
2
ابناثیر، عزالدین، تاریخ کامل بزرگ اسلام و ایران، ترجمه عباس خلیلى و ابوالقاسم حالت، تهران: مؤسسه مطبوعات علمى، 1371.
3
ابنتغری بردی، محمدحسین شمسالدین، حوادث الدهور فی مدی الایام و الشهور، بیروت: عالم الکتب، 1413ق.
4
ابنخلدون، عبدالرحمان، تاریخ ابنخلدون، ترجمه عبدالحمید آیتى، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى، 1366.
5
ابنکثیر، ابوالفدا اسماعیلبنعمر، البدایه و النهایه، بیروت: داراحیاء التراث العربى، 1413.
6
ابوالرجا قمی، نجمالدین، تاریخ وزراء، به کوشش م. ت. دانشپژوه، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، 1363.
7
اصفهانى، عمادالدین محمدبنمحمدبنحامد، تاریخ دولت آلسلجوق، تصحح یحیى مراد، بیروت: دارالعلمیة، 1425ق/2004م.
8
اقبال، عباس، وزارت در عهد سلاطین بزرگ سلجوقی، به کوشش محمدتقی دانشپژوه و یحیی زکاء، تهران: دانشگاه تهران، 1338.
9
الامین، السیدمحسن، اعیانالشیعه، بیروت: دارالتعاریف للمطبوعات، بیتا.
10
بنداری، اصفهانی، تاریخ سلسله سلجوقی یازبدةالنصره و نخبةالعصره، ترجمه م. ج. جلیلی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران، 1356.
11
پیرنیا، حسن و عباس اقبال آشتیانى، تاریخ ایران از آغاز تا انقراض سلسله قاجاریه، تهران: خیام، 1380.
12
حموی، یاقوت، معجمالبلدان، تهران: سازمان میراث فرهنگى کشور، 1383.
13
راوندى، محمدبنعلىبنسلیمان، راحةالصدور و آیةالسرور در تاریخ آلسلجوق، تهران: امیرکبیر، 1364.
14
ربانى سبزوارى، ابوالحسن، زندگینامه اسعدبنحسنبنموسی قمی، مجموعه ستارگان حرم، ج12 ، قم: زائر، 1387.
15
شوشتری، قاضینورالله، مجالس المؤمنین، تهران: کتابفروشی اسلامیه، 1354.
16
طهماسبی، ساسان، «رقابت عراقیها و خراسانیها در دیوانسالاری سلجوقی»، نامة انجمن، ش3، سال1382.
17
خواندمیر، غیاث الدینبنهمام الدین، تاریخ حبیبالسیر، تهران: خیام، 1380.
18
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ ، دستور الوزراء، تصحیح سعید نفیسی، تهران: اقبال، 1355.
19
عقیلی، سیفالدین، آثار الوزراء، به کوشش جلالالدین محدث ارموی، تهران، بینا، 1364.
20
غفاری کاشانی، قاضى احمدبنمحمد، تاریخ نگارستان، تهران: کتابفروشى حافظ، 1414ق.
21
قدیانى، عباس، فرهنگ جامع تاریخ ایران، تهران: آرون، 1387.
22
قزوینی رازی، عبدالجلیل، النقض، به کوشش جلالالدین محدث، تهران: انجمن آثار ملی، 1358.
23
قمی، حسنبنمحمد، تاریخ قم، تهران: توس، 1361.
24
قمی، عباس، الکنی و الالقاب، نجف اشرف: المطبعة الحیدریه، 1970م.
25
لمبتن، آن، تداوم و تحول در تاریخ میانه ایران، ترجمه یعقوب آژند، تهران: شرق، 1375.
26
لوئیس، برنارد، حشاشین فرقهای تندرو در اسلام، ترجمه حسن خاکباز محسنى، تهران: کتاب زمان، 1383.
27
مدرس تبریزی، محمدعلی، ریحانةالادب، تهران: خیام، 1374.
28
مستوفی، حمدالله ، تاریخ گزیده، به اهتمام عبدالحسین نوایی، تهران: امیرکبیر، 1364.
29
معزی، امیر، دیوان کامل امیرمعزى، تصحیح، ناصر هیرى، تهران: مرزبان، 1362.
30
منشی کرمانی، ناصرالدین، نسایم الاسحار من لطائم الاخبار در تاریخ وزراء، مصحح: میرجلالالدین حسینی ارموی، تهران: اطلاعات، 1364.
31
مؤمنی، محسن، وزارت مجدالملک قمی، «واکاوی رقابت خراسانی ـ عراقی، جستارهای تاریخی»، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال پنجم، شمارة اول، بهار و تابستان ،1393.
32
نیشابوری، ابوحامد ظهیرالدین، سلجوقنامه، تهران: کلاله خاور، 1332.
33
هاجسن، فرقه اسماعیلیه، ترجمه فریدون بدره اى، تهران: کتابفروشى تهران، 1346.
34
همدانی، رشیدالدین فضلالله، جامعالتواریخ (تاریخ آلسلجوق)، محمد روشن، تهران: میراث مکتوب، 1362.
35
یوسفیفر، شهرام و سیدمحمدحسین محمدی، «تأثیر باورهای مذهبی بر زندگی اجتماعی شهرری در عصر سلجوقی»، مجلة جستارهای تاریخی، دورة اول، شماره 1، 1389.
36
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی ویژگیهای شمایلنگاری شیعی در نقاشیهای قهوهخانهای عصر قاجار (با تأکید بر واقعه عاشورا)
فرهنگ و مذهب شیعی، در ادبیات مذهبی و هنر در دوران تیموری و صفویه نمود یافت و در دوران قاجار به اوج خود رسید. در این دوره، اوضاع سیاسی ـ اجتماعی، بستر ظهور نقاشیهایی با مضامین مذهبی را به وجود آورد. به دلیل تحولات پس از مشروطه، نقاشی مذهبی عمدتاً به نقاشیهای عامیانهای محدود بود که بیشتر نقاشان غیرحرفهای انجام میدادند. هنر نقاشی به عنوان یکی از عرصههای فعالیت بشر از دیرباز تاکنون، با ظهور در نقشها و تعاریف گوناگون تداوم یافته است. از جمله روشهایی که برای تصویر کردن موضوعات وقایع مذهبی به کار گرفته شده، روش شمایلنگاری شیعی در نقاشیهای قهوهخانهای است. یکی از ویژگیهای مهم شمایلنگاری شیعی در نقاشی قهوهخانهای، پیوستگیاش با دین و باورهای اسلامی است. سؤال پژوهش این است که شمایلنگاری شیعی در نقاشیهای قهوهخانهای با موضوع عاشورا چه ویژگیهایی دارد؟ بر این اساس، هدف پژوهش، شناخت ویژگیهای شمایلنگاری عاشورا در نقاشی قهوهخانهای، از طریق بررسی بازتاب باورهای شیعی است. روش پژوهش به شیوه توصیفی انجام گرفته و ابزار گردآوری اطلاعات کتابخانهای است.
https://www.shiitestudies.com/article_27698_2d70a671fe5c1ed16bd9bf1f70f155c6.pdf
2016-09-22
27
46
امام حسین
شمایلنگاری شیعی
واقعه عاشورا
نقاشی قهوهخانهای
اصغر
جوانی
a.javani@aui.ac.ir
1
دانشیار دانشگاه هنر اصفهان
LEAD_AUTHOR
حبیبالله
کاظمنژادی
h.kazemi@arts.usb.ac.ir
2
دانشجوی دکتری هنر اصفهان
AUTHOR
1. آژند، یعقوب، نمایش در دوره صفوی، تهران: فرهنگستان هنر، 1385.
1
2. آدامز، لوری، روششناسی هنر، ترجمه علی معصومی، چاپ دوم، تهران: نشر نظر، 1390.
2
3. افشار مهاجر، کامران، هنرمند ایرانی و مدرنیسم، چاپ اول، تهران: دانشگاه هنر، 1384.
3
4. افشاری، مرتضی و حبیب الله آیتاللهی و محمدعلی رجبی، «بررسی روند نمادگرایی شمایلها در نگارگری اسلامی از منظر نشانهشناسی»، دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، سال هفتم، شماره سیزدهم، تهران، 1389.
4
5. اصغریان جدی، احمد، شیعه و حفظ آثار جنگ، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، چاپ اول، 1378.
5
6. الهی، محبوبه، تجلی عاشورا در هنر ایران، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ اول، 1377.
6
7. افهمی، رضا و علیاکبر شریفی مهرجردی، «نقاشی و نقاشان دوره قاجار»، کتاب ماه هنر، شماره 148، تهران، 1389.
7
8. پاکباز، روئین، دائرةالمعارف نقاشی، جلد چهارم، تهران: فرهنگ معاصر، 1383 الف.
8
9. ـــــــــــ ، نقاشی ایران از دیرباز تاکنون، جلد سوم، تهران: انتشارات زرین و سیمین، 1383 ب.
9
10. ـــــــــــ ، نقاشی ایران از دیروز تا امروز، تهران: انتشارات زرین و سیمین، 1379.
10
11. تقوی، لیلا، «نقالی و نقاشی قهوهخانهای چگونگی شکلگیری و تعامل»، رشد آموزش هنر، دوره هشتم، ش25، تهران، 1390.
11
12. جعفریان، رسول، تاریخ تشیع در ایران از آغاز تا قرن هفت هجری، چاپ دوم، تهران: نشر سازمان تبلیغات، 1377.
12
13. جوادی آملی، عبدالله، حماسه و عرفان، قم: نشر اسراء، چاپ دوم، 1387.
13
14. چلیپا، کاظم و محمدعلی رجبی، نقاشی مکتب قهوهخانهای (حسن اسماعیلزاده)، ترجمه مهدی افشار، تهران: چاپ و نشر نظر، 1385.
14
15. حسینی، مهدی، «خیالیسازی»، فصلنامه هنر، شماره 66، تهران، 1384.
15
16. سخنپرداز، کامران و حجتالله امانی، «نقاشی پشت شیشه ویژگیها و تأثیرگذاریها»، آینه خیال، ش10، تهران، 1387.
16
17. سیف، هادی، نقاشی قهوهخانهای، ترجمه کلود، (سروش) کرباسی، چاپ اول، تهران: وزارت فرهنگ و آموزش عالی، 1369.
17
18. شایستهفر، مهناز، «انعکاس حادثه عاشورا در بقعه چها پادشاه و تطبیق آن با نقاشی قهوهخانه»، نشریه نامه پژوهش فرهنگی، سال یازدهم، ش43، تهران، 1389.
18
19. ــــــــــــــ ، «مکتب نگارگری بغداد با تأکید بر مضامین شیعی»، دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، سال پنجم، ش10، تهران، 1388.
19
20. ــــــــــــــ ، «هنر شیعی»، دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، تهران، 1384.
20
21. ــــــــــــــ ، کیان، کتایون و زهره شایستهفر، «بررسی موضوعی شمایلنگاری پیامبر اسلام در نگارگری دوره ایلخانی و حضرت مسیح در نقاشی مذهبی بیزانس متأخر»، دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامی، سال هفتم، ش14، تهران، 1392.
21
22. فدوی، سیدمحمد، تصویرسازی در عصر صفوی و قاجار، تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، 1386.
22
23. فلسفی، نصرالله، زندگی شاهعباس اول، جلد سوم، تهران: انتشارات علمی، 1375.
23
24. محدثی، جواد، فرهنگ عاشورا، نشر معروف، قم: چاپ چهارم، 1378.
24
25. مرادی شورجه، مهدی، و مرتضی افشاری، «تأثیر تصاویر چاپ سنگی بر نقاشی معاصر ایران»، فصلنامه نگره، ش7، تهران، 1387.
25
26. محمودی، سکینه خاتون و مرضیه قاسمی، «تعامل نَقل و نَقش در قهوهخانههای ایرانی»، دو فصلنامه مطالعات هنرهای تجسمی دانشکده هنر و معماری، دانشگاه سیستان و بلوچستان، سال دوم، ش3، زاهدان، 1391.
26
27. نجم، سهیلا، هنر نقالی در ایران، تهران: فرهنگستان هنر، چاپ اول، 1390.
27
28. هنریمهر، فاطمه، «جلوههای شمایلنگاری در ایران قبل از اسلام تا دوره صفویان»، جلوه هنر، ش25، تهران، 1384.
28
ORIGINAL_ARTICLE
نقش هویت و قومیت در تعامل جمهوری اسلامی ایران با جامعه شیعیان روسیه
شمار شیعیان روسیه را از 3٪ درصد (ششصد هزار نفر) از جمعیت مسلمانان این کشور تا حدود سه میلیون نفر (15٪) ذکر کردهاند. تاکنون مطالعه جامعی درباره جزئیات زندگی شیعیان و کیفیت جامعه شیعیان روسیه، انجام نشده است؛ لذا در این مقاله، ابتدا به کمیت و شمار جمعیتهای شیعی در روسیه میپردازیم. نیز به چگونگی ورود آنها به مناطقی که در آن ساکنند اشاره میکنیم. سپس درباره کیفیت زندگی شیعیان مسکو به ویژه مشاغل و وضع معاش و گروههای سازمانی آنها سخن میگوییم. در پایان، به نوع ارتباط شیعیان با جامعه روس و غیرشیعه و سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در قبال آنان پرداخته میشود.
https://www.shiitestudies.com/article_27731_ab37f42479462357616a2a255beba683.pdf
2016-09-22
47
68
شیعیان روسیه
ایران
آذریها
تصوف
سیده مطهره
حسینی
ma_hoseyni@yahoo.com
1
استادیار علوم سیاسی دانشگاه پیام نور
LEAD_AUTHOR
اصغر
شکری مقدم
shokri.2016@yahoo.com
2
کارشناس ارشد علوم سیاسی
AUTHOR
ابراهیمی ترکمان، ابوذر، دائرةالمعارف اسلام در مسکو، مسکو: مدینه، (1388) 2008.
1
اکینر، شیرین، اقوام مسلمان شوروی، ترجمه علی خزاییفر، مشهد: آستان قدس رضوی، 1366.
2
امیراحمدیان، بهرام، «اسلام و مسلمانان در فدراسیون روسیه»، فصلنامه مطالعات منطقهای جهان اسلام، ش29، بهار 1386.
3
برتون، رولان، قومشناسی سیاسی، ترجمه ناصر فکوهی، چاپ چهارم، تهران: نی، 1392.
4
سایت ایراس. «مسائل جمعیتی آذریهای شیعه ساکن در روسیه». ۲۴ دی ۱۳۸۷.
5
http://iras.ir/vdce.n8wbjh8xx9bij.html
6
حقپناه، جعفر، «هویت، قومیت و سیاست خارجی در خاورمیانه»، فصلنامه سیاست دانشگاه تهران، دوره 41، ش1، بهار1390.
7
جعفراف، فامیل، «وضعیت شیعیان روسیه در گفتوگو با رئیس سازمان شیعیان مسکو» (مصاحبه هفتهنامه زافترا چاپ روسیه)، وبگاه ایران و روسیه (روسنا)، ۲۱ شهریور ۱۳۸۸.
8
حسینی، سیدهمطهره، «تقابل نهادین در جامعه مسلمانان روسیه و بهرهگیری مسکو-کرملین از آن»، فصلنامه آسیای مرکزی و قفقاز، ش70، تابستان 1389.
9
ـــــــــــــــــ ، مسلمانان روسیه، تهران: ابرار معاصر، 1391.
10
زرگرینژاد، غلامحسین و حامد کاظمزاده، «چرکسها؛ بحران خاموش»، مجله مطالعات اوراسیای مرکزی دانشگاه تهران، سال 1، ش2، تابستان و پاییز 1387.
11
سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی، «تقدیر از شاعره اهلبیت در داغستان»، 22 شهریور 1389.
12
www.icro.ir/index.aspx?siteid=261&pageid=11751&newsview=553681
13
کرمی، جهانگیر، جامعه و فرهنگ روسیه، تهران: سازمان فرهنگ ارتباطات اسلامی، 1393.
14
مریدی، بهزاد و محمدسجاد کرمی، «اسلامهراسی در روسیه: ریشهها و چالشها»، فصلنامه مطالعات جهان اسلام، دوره یکم، شماره چهارم، زمستان 1391.
15
مشیرزاده، حمیرا، تحول در نظریههای بینالملل، چاپ نهم، تهران: سمت، 1393.
16
ونت، الکساندر، نظریه اجتماعی سیاسی بینالملل، ترجمه حمیرا مشیرزاده، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی وزارت خارجه، 1384.
17
میری، سیدجواد، قفقاز شمالی و امنیت جمهوری اسلامی ایران، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی، 1392.
18
ولیدی طوغان، زکی، قیام باسماچیان، ترجمه علی کاتبی، تهران: بنیاد دائرةالمعارف اسلامی، 1368.
19
هانتر، شیرین و همکاران، اسلام در روسیه؛ سیاستهای هویتی و امنیتی، ترجمه الهه کولایی، مطهره حسینی، اسما معینی، تهران: نی، 1390.
20
یوسفی، علی و احمدرضا اصغرپور ماسوله، «نسبت میان هویت ملی و هویتهای قومی در ایران»، کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران، مشهد: آبان 1392.
21
20. Asadullin, F., “Islam v Moskve”, Moscow, Logos, 2007.
22
21. Chenciner, Robert, “Dagestan, Tradition and Survival”, UK, Curzon, 1997.
23
22. Engelhardt, Georgi N. “Militiant Islam in Russia-Potential for Conflict”, Moscow Institute of Religion and Politics, 2005.
24
23. March, Luke, “Modern Moscow, Muslim Moscow?” In: Roland Dannreuther & Luke March, Islam; Stat, Society and Radicalism, Routledge, 2009.
25
24. Smith, Mark A. “Islam in Russian Federation”, Defense Academy of the Unites States, Conflict Studies Research Centre, Vol. 6, No. 53, November 2006. pp 1-27.
26
25. Yemlianova, Galina, “Divergent Trends of Islamic Radicalization in Muslim Russia”, in: Dannreuther, Roland & Luke March, (eds), Russia and Islam; State, Society and Radicalism, London and NewYork, Routledge, 2009.
27
26. Хотко, С. Х. “Черкесское Пиратство, История Черкесии”, СП6, 2001.
28
ORIGINAL_ARTICLE
کاربرد فقه در تحقق منظر شهری امن
از آنجا که منظر شهری، امکان قرائت محیط را به بیننده میدهد، جایگاه مهمی در شهرسازی دارد. منظر شهری باید ویژگیهای مختلفی داشته باشد که امنیت یکی از آنهاست. امنیت از جمله اصولی به شمار میآید که در اسلام به آن توجه فراوانی شده است. اسلام برای تمامی جنبههای زندگی بشر برنامه دارد و آشکارا پیدایش امنیت، فراوانی و رفاه را در رعایت قوانین و مقررات حاکم بر روابط اجتماعی با تکیه بر عقل و شرع قرار داده است. قواعد فقه یکی از منابع مورد استفاده در اسلام برای استخراج احکام و روش عمل، به شمار میآید. در این مقاله، تلاش شده ضمن معرفی اصول شهر امن و عوامل مؤثر در دستیابی به امنیت در اسلام، معضلاتی چون به خطر افتادن جان و مال مسلمانان، آسیبهای مادی و معنوی مرتبط با فعالیت و رفتار دیگران، اتلاف مال و ... معرفی گردند که این آسیبها، تهدید و نقضی بر نمایش و تجسم امنیت در شهر و منظر آن است. به موضوعات یادشده آشکارا در قواعد فقهی اشاره شده و توجه و دخالت آنها در قوانین شهری، میتواند نقش بسزایی در ظهور و دستیابی به امنیت در منظر شهری داشته باشد. نتایج حاصل از پژوهش، نشان میدهد با تکیه بر قواعد و منابع فقهی و حضور مجتهدان و صاحبنظران در جلسات تدوین اصول کلی مدیریتی و اجرایی شهر، میتوان زمینههای لازم برای ظهور و تجسم مفاهیم و آموزههای دینی مرتبط با شهر و زندگی اجتماعی شهروندان را در منظر شهری فراهم نمود. روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی است و جمعآوری دادهها، به صورت اسنادی و کتابخانهای انجام شده است.
https://www.shiitestudies.com/article_27732_3532ed5c8da782f3628f6f11be7411b4.pdf
2016-09-22
69
98
منظر شهری
امنیت
قواعد فقه
اسلام
ایمان
قلندریان گلخطمی
iman_gh2006@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
مهدی
حقیقتبین
haghighatbin@modares.ac.ir
2
استادیار دانشکده هنر دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
قرآن کریم.
1
الیوت، تی.اس، درباره فرهنگ، مترجم: حمید شاهرخ، تهران: نشر مرکز، 1369.
2
انتظاری، علیرضا و سیدمصطفی محقق داماد، «نقش قواعد اتلاف و تسبیب در مسئولیت مدنی زیست محیطی»، مطالعات اسلامی: فقه و اصول، ش89، سال چهل و چهارم، 1391.
3
پاکزاد، جهانشاه، «میزگرد نقش فضاهای شهری در تأمین امنیت اجتماعی»، ماهنامه شهرداریها، ش41، 1381.
4
پورجعفر، محمدرضا، تجلی خردهفرهنگهای ایرانی اسلامی در طراحی فضاهای شهری، تهران: آرمانشهر، 1393.
5
حاجیدهآبادی، احمد، قواعد فقه جزایی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1387.
6
حرعاملی، محمدبن حسن، وسائلالشیعه، ج19، بیروت: دار احیاء التراث العربی، بیتا.
7
حسینی، فرزانه، «بررسی و ارائه شاخصهای کالبدی-کارکردی مؤثر بر ارتقای امنیت فضاهای عمومی شهری، نمونه: پارک دانشجو»، پایاننامه کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشکده هنر، دانشگاه تربیت مدرس، 1387.
8
خامنهای، سیدعلی، «اهداف فقه و وظیفه فقیهان در پیام مقام معظم رهبرى به نخستین کنگره علمى تخصصى دائرةالمعارف فقه برمذهب اهل بیت»، فصلنامه فقه اهل بیت، شماره اول، 1374.
9
خسروپناه، عبدالحسین، «چیستی فلسفه فقه با تأکید بر تعریف فقه»، کتاب نقد، ش54، سال دوازدهم، 1389.
10
خمینی، سیدروحالله، تحریر الوسیله، الطبعةالثالثه، قم: مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان، 1408 ق.
11
شماعی، علی و رحمان جهانی، «بررسی اثرات توسعه عمودی شهر بر هویت محلهای (مطالعه موردی، منطقه 7 تهران)»، فصلنامه شهر ایرانی اسلامی، شماره ششم، 1390.
12
صارمی، حمیدرضا و مسعود صارمی، «بررسی و تحلیل عوامل مؤثر در تجلی شهر امن از دیدگاه اسلام»، فصلنامه مدیریت شهری، ش27، سال 1390.
13
صدری، سیدمحمد، پدیداری و پایداری فقه هزار و چهارصد ساله، جزوه رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه پیام نور، 1393.
14
عباسی، علیاکبر و آرمان فروهی، «بررسى چگونگى اعمال تعزیرات حکومتى در قرن هفتم هجرى بر اساس کتاب معالم القربه فی احکام الحسبه»، پیام بهارستان، دوره دوم، ش21، سال ششم، 1392.
15
عبدالستار عثمان، محمد، مدینه اسلامی، ترجمه علی چراغی، تهران: انتشارات امیرکبیر، 1376.
16
علیآبادی، محمد و مجید هاشمی، «ضرورت رویکردی نو در تدوین قوانین و مقررات معماری اسلامی»، نشریه علمی ـ پژوهشی انجمن معماری و شهرسازی ایران، شماره اول، 1389.
17
علیدوست، ابوالقاسم و محمد ابراهیمیراد، «بررسی قاعده تسلط و گستره آن»، حقوق اسلامی، ش24، سال هفتم، 1389.
18
کلینی، محمدبنیعقوب، اصول کافی، ج 5، چاپ چهارم، تهران: دارالکتب الاسلامیة، 1407ق.
19
گلکار،کورش، «محیط بصری شهری؛ سیر تحول از رویکرد تزیینی تا رویکرد پایدار»، فصلنامه علوم محیطی، سال پنجم، شماره چهارم، 1387.
20
محقق داماد، سیدمصطفی، قواعد فقه بخش مدنی (مالکیت و مسئولیت)، تهران: مرکز نشر علوم اسلامی، 1382.
21
محملی ابیانه، حمیدرضا، «ارزیابی مفهوم منظر در طرحهای شهری مقایسه تطبیقی سیر تکوین طرحهای جامع تهران با تجارب جهانی»، فصلنامه باغ نظر، ش17، 1390.
22
محمودى، سیدامیرسعید، «منظر شهرى؛ مرورى بر چند نظریه»، فصلنامه آبادى، سال شانزدهم، شماره 53، 1385
23
مرتضی، هشام، اصول سنتی ساخت و ساز در اسلام، مترجمان ابوالفضل مشکینی و کیومرث حبیبی، تهران: مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی وزارت مسکن و شهرسازی، 1387.
24
مطهری، مرتضی، کلیات علوم اسلامی (مجموعه سهجلدی)، تهران: انتشارات صدرا، 1381.
25
مؤیدی، محمد، منوچهر علینژاد و حسین نوایی، «بررسی نقش مؤلفههای منظر شهری در ارتقای سطح احساس امنیت در فضاهای عمومی شهری» (نمونه مورد مطالعه محله اوین تهران)، فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی، ش35، پاییز 1392.
26
نقیزاده، محمد، معماری و شهرسازی اسلامی (مبانی نظری)، اصفهان: انتشارات راهیان، 1385.
27
نوحی، حمیدرضا، قواعد فقهی در آثار امام خمینی، تهران: چاپ و نشر عروج (وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1384.
28
هُلد، رناتا، «در جستوجوی تعریف هنر معماری در دوره اسلامی»، ترجمه فرزین فردانش، فصلنامه رواق، ش4، سال 1378.
29
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تطبیقی اخلاق اقتصادی در مذاهب پروتستانتیسم و شیعه
پژوهش حاضر، این مسأله را بررسی میکند که تفسیر ماکس وبر از اسلام، با حکم ویژه او درباره پروتستانتیسم ارتباط بسیار ضعیفی دارد. بر این اساس، پرسش علمی پژوهش حاضر این است که «اخلاق اقتصادی موجود در پروتستانتیسم (در چارچوب نظریه اخلاق پروتستانی وبر) تا چه اندازه با اخلاق اقتصادی مذهب شیعه قابل مقایسه است؟» از این جهت، روش پژوهش از نوع مقایسهای بوده که دنبال یافتن وجوه تفاوت و تشابه این مذاهب در مقوله اخلاق اقتصادی است. بر این اساس، هفت شاخص از تز اخلاق پروتستانی وبر استخراج گردیده و بهعنوان مبنای مقایسه اخلاق اقتصادی از آن استفاده شده است. یافتههای این پژوهش، نشان میدهد که اخلاق اقتصادی در پروتستانتیسم و تشیع بر مبنای نظریه ماکس وبر، فاقد انطباقند.
https://www.shiitestudies.com/article_27783_fb91be9415ca7b8b4856093d06b1503a.pdf
2016-09-22
99
126
اخلاق اقتصادی
سرمایهداری
پروتستانتیسم
وبر
اسلام
شیعه
هادی
نوری
h.k.noori@gmail.com
1
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه گیلان
LEAD_AUTHOR
نیما
میوهچی
nima.mivehchi@gmail.com
2
کارشناس ارشد جامعهشناسی از دانشگاه گیلان
AUTHOR
آقا جمال خوانسارى، محمدبنحسین، شرح آقا جمال خوانسارى بر غرر الحکم و درر الکلم، تهران: دانشگاه تهران، 1366.
1
ابنبابویه، محمدبنعلى، الخصال، مترجم: یعقوب جعفرى، 2 جلد، تهران: نسیم کوثر، 1382.
2
ابنبابویه، محمدبنعلى، من لایحضره الفقیه، مترجم: على اکبر غفارى، 6 جلد، تهران: صدوق، 1367.
3
بروجردى، حسین، منابع فقه شیعه (ترجمه جامع احادیثالشیعة)، مترجم: عدهاى از فضلا، فرهنگ سبز، 1386ق.
4
بلیکی، نورمن، طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمه: حسن چاوشیان، تهران: نشر نی، 1390.
5
بیتس، دانیل و پلاگ، فرد، انسانشناسی فرهنگی، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: علمی، ۱۳۸۷.
6
پاینده، ابوالقاسم، نهجالفصاحة، مجموعه کلمات قصار حضرت رسول، تهران: دنیاى دانش، 1382.
7
ترنر، برایان، ماکس وبر و اسلام، مترجم: سعید وصالی، تهران: نشر مرکز، 1390.
8
حکیمى، محمدرضا و محمد و على حکیمى، الحیاة، ترجمه: احمد آرام، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1380.
9
ریگین، چارلز، روش تطبیقی فراسوی راهبردهای کمی و کیفی، ترجمه محمد فاضلی، تهران: نشر آگه، 1388.
10
زومبارت، ورنر، یهودیان و حیات اقتصادی مدرن، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: نشر ساقی، 1390.
11
سیدمن، استیون، کشاکش آرا در جامعه شناسی، ترجمه: هادی جلیلی، تهران: نشر نی، 1388.
12
شریف الرضی، محمدبنحسین،نهجالبلاغة، مترجم: علىنقى فیضالاسلام اصفهانى، ناشر: مؤسسه چاپ و نشر تألیفات فیض الاسلام، 1379.
13
شیخحر عاملى، محمدبنحسن، جهادالنفس وسائل الشیعة، مترجم: على افراسیابى نهاوندى، تهران: نشر نهاوندى، 1380.
14
طبرسى، حسنبنفضل، مکارمالاخلاق، مترجم: سید ابراهیم میر باقرى، تهران: نشر فراهانى، 1365.
15
فوزی، یحیی، «مذهب و توسعه در ایران: بررسی سه دیدگاه پس از انقلاب اسلامی ایران»، پژوهشنامه متین، بهار، ش2، ص 205ـ220، سال 1378.
16
فیض کاشانی، محمدبنشاهمرتضی، راه روشن (ترجمه کتاب المحجه البیضاء فی تهذیب الاحیاء)، مترجم: محمدصادق عارف، مشهد: بنیاد پژوهشهای اسلامى آستان قدس رضوی، 1372.
17
قضاعی، محمدبنسلامة، شرح فارسى شهابالاخبار (کلمات قصار پیامبر خاتم)، محقق و مصحح: جلالالدین حسینى ارموى، تهران: مزکز انتشارات علمی و فرهنگی، 1361.
18
کامپنهود، لوک وان و کیوی، ریمون، روش تحقیق در علوم اجتماعی، ترجمه: عبدالحسین نیکگهر، تهران: نشر توتیا، 1376.
19
کرایب، یان، نظریه اجتماعی کلاسیک، ترجمه شهناز مسمّی پرست، تهران: آگه، 1391.
20
کَسل، فیلیپ، چکیده آثار آنتونی گیدنز، ترجمه حسن چاوشیان، تهران: ققنوس، 1383.
21
کلینی، محمدبنیعقوب، فروع کافی، 10جلد ، مترجم: گروه مترجمان، تهران: نشر قدس، 1388.
22
کیتاگاوا، جوزف، «تأملاتی درباره اخلاق کار در ادیان آسیای شرقی»، ترجمه: سیداحمد موثقی، کار و جامعه، فروردین و اردیبهشت، ش30، سال 1378.
23
گلدتورپ، جی.ای، جامعهشناسی کشورهای جهان سوم، ترجمه: جواد طهوریان، تهران: آستان قدس رضوی، 1370.
24
گیدنز، آنتونی، جامعه شناسی، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران: نشر نی، 1385.
25
مجلسى، محمدباقر، مواعظ امامان؛ (ترجمه جلد 75 بحارالانوار)، مترجم: موسى خسروى، تهران: اسلامیه، 1364.
26
ـــــــــــــــــــــــــــــ ، ایمان و کفر؛ (ترجمه کتاب الایمان و الکفر بحارالانوار جلد 64)، ترجمه: عزیز الله عطاردى، تهران: عطارد، 1378.
27
مجلسى، محمدتقى، لوامع صاحبقرانى مشهور به شرح فقیه، ناشر: مؤسسه اسماعیلیان، 1414ق.
28
مجلسى، محمد باقر، آداب و سنن- ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، مترجم: محمدباقر کمرهاى، تهران: اسلامیه، 1365.
29
وبر، ماکس، دین، قدرت، جامعه، ترجمه احمد تدین، تهران: هرمس، 1392.
30
ـــــــــ ، اخلاق پروتستانی و روح سرمایهداری، ترجمه: مرتضی ثاقب فر، تهران: جامی، 1388.
31
ویلم، ژان پل، جامعهشناسی ادیان، ترجمه: عبدالرحیم گواهی، تهران: نشر علم، 1386.
32
هاشمى خویى، میرزاحبیبالله، منهاجالبراعةفی شرح نهجالبلاغة، مترجم: حسن حسنزاده آملى و محمدباقر کمرهاى، 21 جلد، ناشر: مکتبة الإسلامیة، 1400ق.
33
همیلتون، ملکم، جامعهشناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: نشر ثالث، 1390.
34
هملین، آلن، اخلاق و اقتصاد، ترجمه خاکباز و هاشمی، تهران: مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1386.
35
یین، رابرتکی، تحقیق موردی، ترجمه: علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1376.
36
36. Baldacchino, Jean-Paul. (2012), “Markets of piety and pious markets: the Protestant ethic and the spirit of Korean capitalism”; Social Compass, September 2012; vol. 59, 3: pp. 367-385.
37
37. Ragin, Charles C. (1994), ‘Constructing Social Research: The Unity and Diversity of Method’, Pine Forge Press.
38
ORIGINAL_ARTICLE
مناسبات سیاسی حکومت بنیعقیل شیعی با آلبویه، فاطمیان و سلجوقیان
قبیله بنیعقیل، در دوران ضعف و انحطاط حمدانیان، موفق گردیدند حکومت خود را با غلبه بر شهرهای موصل و نصیبین و با پرداخت خراج و اظهار تابعیت نسبت به امرای بویهی بنیان گذارند. با توجه به این که حکومت بنیعقیل در منطقهای سوقالجیشی و راهبردی مستقر بود، حکومت آنان برای حکومتهای همجوار اهمیت بسیاری داشت. حکومت بنیعقیل شیعی، از سویی با اعلام استقلال از آلبویه و از سوی دیگر با اظهار تابعیت نسبت به فاطمیان، قدرت خود را تثبیت کردند. پیمانهای سست و نیمبند این حکومت با فاطمیان و سلجوقیان، دوره گذاری در طول حکومت بنیعقیل بود؛ اما با استقرار و تثبیت سلجوقیان در عراق، حکومت بنیعقیل تحت تابعیت سلجوقیان قرار گرفت. با اظهار تابعیت بنیعقیل از سلجوقیان، این حکومت قدرت خود را در شمال شام گسترش داد؛ از این رو، با بسط و نفوذ بنیعقیل در منطقه یادشده به کشمکش با سلاجقه روم و سلاجقه شام منجر گردید که طی این منازعات، قدرت بنیعقیل رو به افول نهاد. گفتنی است، سیاست بنیعقیل در قبال هر کدام از حکومتها، بر اصل حفظ موجودیت سیاسی استوار بوده است.
https://www.shiitestudies.com/article_27784_7a26a5da96619cae8c0073d77ec4060a.pdf
2016-09-22
127
158
بنیعقیل
آلبویه
فاطمیان
سلجوقیان
حمدانیان
لیدا
مودت
lidamavadat@gmail.com
1
استادیار گروه تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
جواد
موسوی دالینی
javad_shirazu@yahoo.com
2
استادیار گروه تاریخ دانشگاه شیراز
AUTHOR
ابناثیر، الکاملفیالتاریخ، بیروت: دارالکتابالعربی، 1387ق / 1967م.
1
ابنتغری بردی، النجومالزاهره فی ملوک مصر و القاهره، قاهره: وزارهالثقافه و الارشادالقومی، 1383ق/ 1963م.
2
ابنجبیر، ابوالحسینمحمد، الرحله، بیروت: دارصادر، 1958م.
3
ابنحزم اندلسی، جمهره انساب العرب، تحقیق عبدالسلام محمد هارون، قاهره: دارالمعارف، 1962م.
4
ابنخلکان، ابوالعباس شمسالدیناحمد، وفیاتالاعیان و انباءابناءالزمان، تحقیق: محمدمحییالدین عبدالحمید، قاهره: بیجا، 1948م.
5
ابنعبری، ابوالفرج، تاریخالزمان، ترجمه اسحاق ارمله، بیروت: دارالمشرق، 1992م.
6
ابنعدیم، کمالالدین ابوالقاسم عمربناحمد، زبدةالحلب فیکتاب حلب، تحقیق سامی دهّان، دمشق: معهدالفرنسی، 1945م.
7
ابن قلانسی، ابویعلی حمزه، ذیل تاریخ دمشق، تحقیق آمدروز. بیروت: المکتبه الکاتولیکیه، 1908م.
8
ابنخلدون، عبدالرحمان، تاریخ ابنخلدون المسمی دیوان المبتدا و الخبر فی تاریخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوی السلطان الاکبر، بیروت: چاپ خلیل شحاده و سهیل زکار، 1408ق/1988م.
9
ابوالفداء، اسماعیلبنعلی، تقویمالبلدان، ترجمه عبدالمحمد آیتی، تهران: بنیاد فرهنگ ایران، 1349.
10
ـــــــــــــــــــــــ ، المختصر فی اخبار البشر: تاریخ ابوالفداء، بیروت: 1375ق/ 1956م.
11
اصفهانی، ابوالفرج، الاغانی، مصر: دارالکتب المصریه، 1345ق/ 1927م.
12
باسورث، کمبریج (از آمدن سلجوقیان تا فروپاشی دولت ایلخانان)، ج 5، ترجمه حسن انوشه، تهران: امیرکبیر، 1380.
13
حسینی، صدرالدین، اخبارالدولهالسلجوقیه، تصحیح محمد اقبال، بیروت: بیجا، 1404ق.
14
حموی، یاقوت، معجمالبلدان، بیروت: داراحیاء الثراتالعربی، 1339ق.
15
ـــــــــــــــــــــــ ، معجمالادباء، قاهره: بینا، 1907م.
16
الروذراوری، ابوالشجاع محمدبنحسین، ذیل کتاب تجاربالامم، حققه و قدم له ابوالقاسم امامی. تهران: دارسروش للطباعه و النشر، 1379.
17
زکیبیگ، محمدامین، زبده تاریخ کرد و کردستان، ترجمه یدالله روشناردلان، تهران: توس، 1381.
18
سبط ابنجوزی، ابوالمظفر، مرآةالزمان فی تاریخالاعیان، حیدرآباد دکن: 1351ق.
19
غزی، کاملبنحسین، نهرالذهب فی تاریخالحلب، حلب: المطبعه المارونیه، بیتا.
20
فروزانی، سیدابوالقاسم، قراخانیان، بنیانگذاران نخستین سلسله ترک مسلمان در فرارود (آسیایمیانه)، تهران: سمت، 1389.
21
قلقشندی، ابوالعباس احمدبنعلی، مآثرالأنافه فی معالمالخلافه، تحقیق عبدالستاراحمد فرّاج. کویت: بیجا، 1964م.
22
قلقشندی، احمدبنعلی، نهایهالارب فی معرفه انسابالعرب، بیروت: دارالکتب العلمیه، بیتا.
23
مقریزی، احمدبنعلی، اتعاظالحنفاء بأخبارالائمهالفاطمیین الخلفاء، قاهره: لجنه التالیف و النشر و دارالکتب المصریه، 1378ق/ 1967م.
24
معاضیدی، خاشع، دوله بنیعقیل فی الموصل، بغداد: مطبعه شفیق، 1968م.
25
مؤید شیرازی، المؤید فی الدین هبة الله، سیره موید فی الدین داعیالدعاه، تحقیق محمدکاملحسین. قاهره: بینا، 1949م.
26
ناصرخسرو قبادیانی، سفرنامه ناصرخسرو قبادیانی، به کوشش محمد دبیرسیاقی. تهران: زوار، 1370.
27
ناجی الیاسری، عبدالجبار، مَزیدیان (پژوهشی درباره اوضاع سیاسی و فرهنگی امیرنشین مزیدی اسدی در حله)، ترجمه عبدالحسین بینش، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، 1390.
28
نویری، نهایةالارب فی فنونالادب، تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم، قاهره: المکتبه العربیه، 1395ق/ 1975م.
29
ORIGINAL_ARTICLE
گرایشهای شیعی در تصوف علاءالدوله سمنانی
ابوالمکارم رکنالدین علاءالدوله احمدبنمحمدبناحمد بیابانکی سمنانی (659ـ736ق)، از عرفای بزرگ کبروی به شمار میآید که به اعتبار وی، این طریقت «علائیه» نیز خوانده شده است. خاندان علاءالدوله، از خانوادههای اصیل و ثروتمند سند بودند که به سمنان کوچ کردند و در عصر ایلخانان، صاحب مشاغل دولتی بودند. دوران زندگی علاءالدوله را به دو دوره، قبل و بعد از توبه و تحول روحانیاش، میتوان تقسیم کرد. این تنبه معرفتی که در 24 سالگی، در میدان جنگ، با ندای «زاجر غیبی» حاصل شد، به سرعت او را در محضر نورالدین عبدالرحمان کسرقی اسفراینی (م 695)، از خلفای نجمالدین کبری در بغداد نشاند و از یک جوان ملازم درباری، سالکی تائب و شیخی کامل ساخت. تصوف علاءالدوله را باید تصوفی شریعتمدار و متابعتمحور، مردمگرا و معتدل دانست که در آن به آموزه عزلت و چلهنشینی، برای قطع علایق نفسانی و تحصیل مکاشفات و تجارب عرفانی، بسیار تأکید و توجه میشود اما این خلوتگزینیها، با مسئولیتگریزی اجتماعی، بیکارگی و طفیلیگری، همراه نیست. دیگر ویژگی مهم تصوف علاءالدوله که پژوهش حاضر، درصدد بررسی و تحلیل آن برآمده، گرایشهای بارز شیعی اوست. نتایج این بررسی، نشان میدهد که دیدگاههای علاءالدوله درباره سه موضوع مهم: 1. واقعه غدیر خم و منصب جانشینی پیامبر؛ 2. ارادت و مودّت ایمانی نسبت به اهلبیت؛ 3. موعود آخرالزمان و مهدویت، همسان و همسو با عقاید شیعه امامیه است. درباره توصیفهای مبالغهآمیز از خلیفه اول در العروه و عبارات عجیب و غریب و مردود در مورد خلیفه دوم در چهل مجلس که حتی مضامین برخی آنها بر کفر و فساد دلالت دارد، مسأله تقیه و حفظ وحدت در عصر ایلخانان و احتمال جعل و تحریف را نباید از نظر دور داشت.
https://www.shiitestudies.com/article_27785_c8047f30386ef2edced64aadbcb4adaf.pdf
2016-09-22
159
186
علاءالدوله سمنانی
تصوف
تشیع
طریقت کبرویه
نجمالدین کبری
احسان
قدرتاللهی
e_ghodratollahi@yahoo.com
1
استادیار ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه کاشان
LEAD_AUTHOR
مرضیه
درویشی
salekedargah@yahoo.com
2
کارشناس ارشد ادیان و عرفان تطبیقی، دانشگاه کاشان
AUTHOR
قرآن کریم
1
نهجالبلاغه، ترجمه محمد دشتی، قم: سرود، 1388.
2
ابنعماد حنبلی، عبدالحیبناحمد، شذرات الذهب فی اخبار من عبر، ج6، قاهره: مکتب القدسی، 1351.
3
اسنوی، ابومحمدعبدالرحیم، طبقاتالشافعیه، ج1، تصحیح دکتر حافظ عبدالعلیمخان، بیروت: دارالندوه الجدیده،1407.
4
بیگدلی شاملو، لطفعلی بیگ، آتشکده، با تصحیح تحشیه و تطبیق حسن سادات ناصری، تهران: امیرکبیر، 1378.
5
جامی، عبدالرحمان، نفحات الانس من حضرات القدس، تهران: اطلاعات، 1370.
6
حافظ کربلایی، حسین، روضات الجنان و جنات الجنان، ج1 و 2، به کوشش جعفر سلطان القرایی، تبریز: بینا، بیتا.
7
حاجی خلیفه، مصطفی، کشف الظنون عن اسامی الکتب و الفنون، ج2، بیروت: دارالفکر، 1402.
8
حقیقت، عبدالرفیع، «شیخ علاءالدوله سمنانی عارف ستمستیز قرن هفتم و هشتم هجری»، فرهنگ قومس، ش20، سال ششم.
9
حقیقت، عبدالرفیع، خمخانه وحدت شیخ علاءالدوله سمنانی، تهران: کومش، 1385.
10
خواندمیر، غیاثالدین، تاریخ حبیب السیر فی اخبار افراد بشر، ج 3، به کوشش محمد دبیرسیاقی، تهران: خیام، 1362.
11
رادفر، ابوالقاسم، «بزرگ عارف و شاعر سمنان علاءالدوله»، فرهنگ قومس، ش20، سال ششم.
12
رازی، امین احمد، هفت اقلیم، ج3، به کوشش جواد فاضلی، تهران: کتابفروشی علیاکبر اعلمی، بیتا.
13
زرینکوب، عبدالحسین، جستوجو در تصوف ایران، چ 6، تهران: امیرکبیر، 1385.
14
ــــــــــــــــــــــ ،دنباله جستوجو در تصوف ایران، چ 6، تهران: امیرکبیر، 1385.
15
سرمد محمدی، حسین، "علاءالدوله سمنانی"، دائرةالمعارف تشیع، ویراستار احمد صدر حاجسیدجوادی، ج11، تهران: نشر شهید سعید محبی، 1384.
16
سمرقندی، دولتشاه، تذکرةالشعراء دولتشاه سمرقندی، به اهتمام و تصحیح ادوارد براون، تهران: اساطیر، 1382.
17
سمنانی، علاءالدوله، احمدبنمحمدبناحمد، العروه لاهل الخلوه والجلوه، تصحیح نجیب مایل هروی، تهران: مولا، 1362.
18
ــــــــــــــــــــــ ، چهل مجلس یا رساله اقبالیه، تحریر امیر اقبال شاهبنسابق سجستانی، با مقدمه، تصحیح و تعلیقات نجیب مایل هروی، تهران: ادیب، 1366.
19
ــــــــــــــــــــــ ، رساله بیان الاحسان لاهل العرفان، تهران: علمی فرهنگی، 1369.
20
ــــــــــــــــــــــ ، رساله مالابد منه فی الدین، تهران: علمی فرهنگی، 1369.
21
ــــــــــــــــــــــ ، دیوان کامل اشعار فارسی و عربی شیخ علاءالدوله سمنانی، تصحیح عبدالرفیع حقیقت، تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران، 1358.
22
ــــــــــــــــــــــ ، مصنفات فارسی، به اهتمام نجیب مایل هروی، تهران: علمی فرهنگی، 1369.
23
ــــــــــــــــــــــ ، مناظر المحاظرللمناظر الحاضر، ترجمه میرزاعابدین قائمی، تهران: گنجینه هنر، 1380.
24
شوشتری، سیدنورالله، مجالسالمؤمنین، ج2، تهران: اسلامیه، 1377.
25
شیرازی (معصوم علیشاه)، محمد معصوم، طرایقالحقایق، ج2، به کوشش محمدجعفر محجوب، تهران: کتابخانه سنایی، بیتا.
26
صدرسمنانی، سیدمظفر، شرح احوال و افکار و آثار عارف ربانی ابوالمکارم رکنالدین شیخ علاءالدوله سمنانی، تهران: بینا، 1334.
27
صفا، ذبیحالله، تاریخ ادبیات در ایران، ج 3، تهران: فردوس، 1378.
28
طباطبایی، سیدحسن، «کار، مردمگرایی و متابعت، سه ویژگی مهم تصوف شیخ علاءالدوله سمنانی»، فصلنامه دانشکده ادبیات و علوم انسانی، ش14 و 15، سال چهارم، 1388.
29
عبدالحی، ابنعماد حنبلی، شذرات الذهب فی اخبار من عبر، ج 6، قاهره: مکتبة القدسی، 1351.
30
عسقلانی، ابنحجر، الدرر الکامنه فی اعیان المائه الثامنه، جزء اول، صیدآباد، بینا، 1927م.
31
محمدی وایقانی، کاظم، علاءالدوله سمنانی، شرح زندگانی، اندیشه و سلوک حکیم و عارف قرن هفتم و هشتم هجری قمری، وزیر ارغونشاه مغول، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1381.
32
مستوفی قزوینی، حمدالله، تاریخ گزیده، به اهتمام عبدالحسین نوایی، تهران: امیرکبیر، 1364.
33
مصاحب، غلامحسین، دائرةالمعارف فارسی، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر، 1380.
34
میرخواند، محمد، روضةالصفا، ج 5، تهران: علمی، 1353.
35
نصراللهی، میثم، بررسی آراء و اندیشههای عرفانی شیخ علاءالدوله سمنانی، قم: نشر ادیان، 1391.
36
هدایت، رضا قلی، تذکره ریاضالعارفین، تهران: کتابفروشی وصال، بیتا.
37