موسسه شیعه شناسی
فصلنامه علمی شیعه شناسی
1735-4722
12
46
2014
06
22
بررسی نقش دارالعلم طرابلس در پویایی مذهب تشیع در عهد بنیعمار
7
24
FA
سیدابوالقاسم
فروزانی
نویسنده
لیدا
مودت
نویسنده
در نیمة دوم قرن پنجم هجری، بروز بحرانهای سیاسی و اقتصادی در خلافت فاطمیان و منازعات آنان با سلجوقیان در شام، به تأسیس حکومتهای محلی در این منطقه انجامید. برجستهترین این حکومتها، دولت بنیعمار در طرابلس است که بهاجماع منابع، شیعة دوازدهامامی بودند. خاندان بنیعمار بسیار به توسعة اقتصادی و پیشرفت فرهنگی این شهر اهتمام داشتند و تأسیس دارالعلمی در طرابلس توسط این خاندان، در گسترش فرهنگ و تمدن اسلامی و همچنین انتقال فرهنگ به اروپا، نقشی بسزا داشته است. این دارالعلم، یکی از غنیترین کتابخانههای جهان اسلام در قرن پنجم هجری بهشمار میرفت. در زمان حکمرانی این خاندان، بهعلت جاذبة علمی طرابلس، دانشمندان از اطراف و اکناف به این دیار سفر کردند و به خدمت حکام بنیعمار درآمدند. بنیانگذاران شیعیمذهب دارالعلم طرابلس با الگوگیری از حکومتهای شیعی دیگر، در شکوفایی و پویایی شیعه در منطقة شام تأثیرگذار بودند. در پی سقوط این حکومت توسط صلیبیون در اوایل قرن ششم، کتابخانة این دارالعلم به استناد منابع، از سوی مهاجمین دچار آتشسوزی شد. این پژوهش با روش کتابخانهای و با استناد به منابع اصلی، به اوضاع فرهنگی طرابلس و زمینههای شکلگیری دارالعلم طرابلس میپردازد.
بنیعمار,تشیع,دارالعلم و طرابلس
https://www.shiitestudies.com/article_18697.html
https://www.shiitestudies.com/article_18697_41dc47d2bc4d1893d707730ccb3879a8.pdf
موسسه شیعه شناسی
فصلنامه علمی شیعه شناسی
1735-4722
12
46
2014
06
22
بررسی مضامین و نمادهای شیعی در نگارة معراج پیامبر (ص) در نسخة فالنامة تهماسبی
25
46
FA
علیرضا
مهدی زاده
نویسنده
حسن
بلخاری قهی
نویسنده
هنرمندان نگارگر ایرانی، همواره مضامین بلند و متعالی دینی، عرفانی، حکمی و ادبی را دستمایة خلق آثار گرانبهای خود قرار دادهاند. مصورسازی موضوع و واقعة شگفتانگیز معراج پیامبر9 از این نمونههاست. این واقعة حیرتآور و مهم، در ادوار گوناگون تخیل هنرمندان مسلمان نگارگر را به خود معطوف ساخته و حاصل آن، بازتابهای متفاوت و زیبای محتوایی و بصری این رویداد در نگارگری بوده است. یکی از این نمونههای برجسته و تأملبرانگیز، بهتصویر کشیدن این موضوع در نسخة فالنامة تهماسبی (حدوداً 957ق) است که نسبتبه دیگر نگارههای معراج، کمتر به آن پرداخته شده است. در این مقاله، فلسفه و زمینة پیدایی این نگاره و ویژگیهای زیباییشناسی و عناصر نمادین بینظیر آن، توصیف و تحلیل شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد نگارة معراج فالنامة تهماسبی که در دورة اوج گرایشهای مذهبی شاهتهماسب به تشیع تولید شده است، از نظر کیفیت و ویژگیهای زیباییشناسی و عناصر نمادین بهکاررفته در آن، مانند قطع بزرگ نگاره و تأکید بر امامت حضرت علی7 به گونهای نمادین، دارای خصلتی یکه و ممتاز در مقایسه با دیگر معراجنامهها بوده و بهتمامی، بیانگر تأثیر زمینه و فضای فکری جامعه (گفتمان تشیع) و نقش بینش حامیان در تولید آثار و ظهور عناصر نمادین در آنهاست.
فالنامة تهماسبی,معراج پیامبر(ص),نگارة معراج,نمادهای شیعی
https://www.shiitestudies.com/article_18698.html
https://www.shiitestudies.com/article_18698_231cceb1669c8650beb941fc7f18f52e.pdf
موسسه شیعه شناسی
فصلنامه علمی شیعه شناسی
1735-4722
12
46
2014
06
22
کاربرد روش معناشناسی در مطالعة عقلانیت شیعی بر مبنای اندیشة تفسیری علامه طباطبایی
47
72
FA
داوود
فیرحی
نویسنده
کریم
خانمحمدی
نویسنده
<strong>نگارنده در پاسخ به این پرسش که کدامین روش برای تفسیر متن، بهویژه قرآن کریم، ارجحیت دارد، با ترکیب «معناشناسی» ایزوتسو، و روش تفسیری «قرآن به قرآن» علامه طباطبایی، به بازسازی جدیدی دست یافته و معتقد است این روش در مقایسه با رویکردهای جدید تفسیری، همانند علمگرایی، عقلگرایی، بهویژه هرمنوتیک، به دلیل داشتن مختصاتی همچون اصالتگرایی، موضوعنگری، کلنگری، و پرهیز از پیشداوری و نسبیاندیشی، با مبانی شیعی سازگاری بیشتری دارد. در این مقاله، به منظور معرفی برخی از فنون معناشناسی، نمونه موردی «عقلانیت» بررسی شده است که برون داد آن، عقلانیت شیعی است.</strong>
معناشناسی,عقلانیت شیعی,تقسیر,علامه طباطبایی,ایزوتسو
https://www.shiitestudies.com/article_18699.html
https://www.shiitestudies.com/article_18699_371761f2b06569cbba9d521f547a3fb2.pdf
موسسه شیعه شناسی
فصلنامه علمی شیعه شناسی
1735-4722
12
46
2014
06
22
شیعیان خوجة اثنیعشری الگویی موفق از اقلیت مذهبی پویا و منسجم
73
106
FA
امیربهرام
عرب احمدی
نویسنده
شیعیان خوجة اثنیعشری اقلیتی کوچک و منسجم بهشمار میروند که با وجود جمعیت اندک 125 هزار نفری از نظم و انضباط قابل ملاحظهای برخوردارند. این اقلیت کوچک، در حال حاضر در پنج قارة جهان حضور دارند و افزون بر آنکه تحت نظارت عالی فدراسیون جهانی شیعیان خوجة اثنیعشری قرار دارند، در هر کشور نیز دارای جماعات مستقلیاند.
در این مقاله، با بهرهگیری از روش تحلیل و توصیف تلاش شده است نحوة پیدایش این اقلیت کوچک دینی بهگونهای کنشگر بهمنزلة پرسش اصلی مورد بررسی قرار گیرد. تلاش برای اثبات آنکه این جامعة کوچک شیعی از بدو تأسیس تا کنون با موفقیتهای زیادی همراه بوده است نیز فرضیة اصلی را تشکیل میدهد. چهارچوب تحقیق بر این مؤلفه استوار شده است که شیعیان خوجة اثنیعشری در برخی امور میتوانند بهمثابه الگو، سرمشق دیگر جوامع شیعی قرار گیرند. پرداختن به همة عوامل اصلی و فرعی نقشآفرین در موفقیت این جامعة کوچک شیعی در کشورهای هدف نیز جنبة نوآوری این مقاله شمرده میشود.
خوجه,شیعیان اثنیعشری,هندوستان,شرق آفریقا
https://www.shiitestudies.com/article_18700.html
https://www.shiitestudies.com/article_18700_849dd3ca057982958a284ac770a2e47c.pdf
موسسه شیعه شناسی
فصلنامه علمی شیعه شناسی
1735-4722
12
46
2014
06
22
جایگاه شیعیان در ساختار سیاسی جدید عراق
107
140
FA
علی
آدمی
نویسنده
حوا
ابراهیمی پور
نویسنده
با توجه به تغییرات پیشآمده در کشور عراق پس از سال 2003، شیعیان که در طول تاریخ عراق در موضع ضعف قرار داشتند، توانستند نفوذ قابل توجهی در ساختار دولت عراق به دست آورند و دولتی شیعی را برپا کنند. شیعیان در قالب احزاب و گروههای اسلامگرا اهداف خود را پیش میبرند و اگرچه در بسیاری از جزئیات اهدافشان با هم اختلاف دارند، ولی در اصل کلی هویتسازشان، یعنی اسلام و برپایی جامعهای اسلامی، با هم متحد و متفقاند و در سایة آموزههای دینی، به دنبال معنادهی به سیاستهای آیندة کشورشان هستند. در این مقاله کوشیدهایم با تأکید بر اسلام و نقش آن در هویتدهی به گروههای فعال در عراق به بررسی جامعه شیعی عراق بپردازیم.
شیعیان,سازهانگاری,اسلامگرایی,هویت,حزبالدعوه,جریان صدر,عراق
https://www.shiitestudies.com/article_18701.html
https://www.shiitestudies.com/article_18701_606880ca502822d51e1688207dad4b99.pdf
موسسه شیعه شناسی
فصلنامه علمی شیعه شناسی
1735-4722
12
46
2014
06
22
تأثیر ژئوپلیتیکی انقلاب اسلامی ایران بر سیاسیشدن شیعیان عربستان
141
164
FA
سیدابراهیم
قلی زاده
نویسنده
هادی
بادینلو
نویسنده
یکی از رخدادهای بزرگ نیمة دوم قرن بیستم، وقوع انقلاب اسلامی در ایران به رهبری حضرت امام خمینی بود که تحولات بسیاری را در کشورهای منطقه و ساختار قدرت جهانی ایجاد کرد. یکی از کشورهایی که شیعیان آن پس از انقلاب اسلامی ایران به دنبال نقشآفرینی بیشتری در فرایندهای سیاسی جامعة خود هستند، کشور عربستان سعودی است.
شیعیان این کشور ـ که سومین جمعیت شیعة کشورهای عربی را تشکیل میدهند ـ به دنبال افزایش قدرت سیاسی خود در ساختار حکومت سعودی هستند تا به نابرابر ی ها ی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در پایان دهند.
تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر شیعیان عربستان در چهار حوزة هویتیابی وخودآگاهی شیعیان، شکلگیری یا تقویت سازمانهای شیعی، رفتارهای سیاسی ـ عاطفی شیعیان درخصوص انقلاب اسلامی، و نقشآفرینی ایشان در ساختار سیاسی قابل بررسی است.
این مقاله میکوشد با روش توصیفی تحلیلی و استفاده از اسناد کتابخانهای، مجلات و فضای مجازی، به تبیین ژئوپلیتیکی نقش انقلاب اسلامی بر سیاسی شدن شیعیان عربستان در حوزههای یادشده بپردازد و ابعاد آن را مورد مطالعه قرار دهد.
ژئوپلیتیک,ژئوپلیتیک شیعه,انقلاب اسلامی ایران,شیعیان عربستان
https://www.shiitestudies.com/article_18702.html
https://www.shiitestudies.com/article_18702_b52619b273ca68760f3cec81f198d52d.pdf
موسسه شیعه شناسی
فصلنامه علمی شیعه شناسی
1735-4722
12
46
2014
06
22
واکاوی انتقادی بازتاب وفات امام حسن (ع) در آثار اسلامشناسان غربی
165
180
FA
علی محمد
ولوی
نویسنده
زینب
میرزایی مهرآبادی
نویسنده
بنابر مشهور امام حسن<strong></strong> در اواخر صفر سال 49 یا 50 هجری قمری، توسط جعده بنت اشعث و به تحریک معاویه به شهادت رسیدند. بیشتر اسلامشناسان غربی، حکم به ساختگی بودن این روایت داده و ادعا کردهاند که تنها شیعیان کیفیت وفات امام را در منابع خود بدین صورت ضبط کردهاند. در این مقاله تلاش شده است تا با رویکردی توصیفی، دیدگاهها و دلایل آنان استقصا و با منابع اسلامی مقایسه شود؛ تا از این رهگذر، دقت ادعاهای مطرحشده مشخص گردد. به سخن دیگر، در این پژوهش نقاط قوت و ضعف موارد ادعایی در آثار اسلامشناسان بررسی و نقد شده است.
امام حسن (ع),اسلامشناسان غربی,شیعه,معاویه,جعده
https://www.shiitestudies.com/article_18703.html
https://www.shiitestudies.com/article_18703_54adc6b2c12bef2da9adf003d31f47b0.pdf
موسسه شیعه شناسی
فصلنامه علمی شیعه شناسی
1735-4722
12
46
2014
06
22
ارزیابی ماهیت سیاسی ـ فکری جنبش شهید فخ در مقایسه با قیام کربلا
181
204
FA
مسلم
طاهری کل کشوندی
نویسنده
محمدرضا
بارانی
نویسنده
تحلیل موضعگیری امامان شیعه: در مقابل عملکرد اجتماعی سیاسی افراد و گروههای همدورة خود، میتواند زمینهساز ترسیم الگویی مشخص برای پیروی شیعیان از این بزرگواران در هر عصر باشد. در دورة امامان: قیامهای متعددی صورت گرفت که یکی از آنها قیام شهید فخ (169 ق) بوده است. تحلیل و بررسی ماهیت این قیام هدف این مقاله است. در آغاز به بیان مقدمهای کوتاه دربارة چگونگی قیام و عوامل وقوع آن پرداخته میشود؛ سپس به بررسی ماهیت سیاسی فکری قیام، متناسب با اهداف مطرحشده از سوی رهبر قیام، و در پایان به اعتبارسنجی قیام با معیار قیام امام حسین7 در کربلا توجه خواهد شد. نتیجة این پژوهش، دستیابی به رهیافتی است که ضمن تأکید بر ماهیت سیاسی ـ فکری قیام فخ، اعتبار آن را در مقایسه با خطمشی جهادی که پیشوایان بزرگ شیعه: در عصر خود انتخاب نمودهاند، بهویژه امام موسی کاظم7 که همعصر با این رخداد بوده است، میسنجد. وجود نمودهای مشابه یا متفاوت در این قیام با نهضت امام حسین 7 بهعنوان یک قیام معتبر و اصیل شیعی، بررسی نقادانة ماهیت سیاسی ـ فکری این قیام را ضروری مینماید.
قیام,شهید فخ,حسنیان,عباسیان,قیام عاشورا,امام حسین(ع)
https://www.shiitestudies.com/article_18704.html
https://www.shiitestudies.com/article_18704_6511f90c574be3d43ae309fa6aef7931.pdf
موسسه شیعه شناسی
فصلنامه علمی شیعه شناسی
1735-4722
12
46
2014
06
22
استنکاف ابتدایی و پذیرش نهایی خلافت از سوی امام علی (ع)
205
238
FA
یدالله
حاجی زاده
نویسنده
در پی شورش انقلابیون در سال 35 هجری در شهر مدینه، که به قتل عثمان، خلیفة سوم انجامید، امام علی با اصرار مردم برای پذیرش خلافت مواجه شد. آن حضرت، با اینکه پیش از این همواره به غصب خلافت خویش معترض بود، ابتدا از پذیرش این امر استنکاف میکرد و حاضر نبود امر خلافت را عهدهدار شود؛ اما سرانجام و در پی اصرار مردم، با اکراه این مسئولیت را پذیرفت. در پژوهش حاضر، تلاش بر این است با تکیه بر سخنان امیرالمؤمنین و با استفاده از دادههای تاریخی، علل خودداری ابتدایی و پذیرش نهایی خلافت از سوی آن حضرت تبیین شود. بهنظر میرسد انحراف خلافت از مسیر اصلی خویش و اوضاع آشفتة حکومت در این زمان، امید هرگونه اصلاح امور را از بین برده بود؛ از همین روی حضرت از پذیرش خلافت خوداری میکرد؛ اما حضور و حمایت جدی مردم از ایشان، حجت را بر آن حضرت تمام کرد و ایشان را به پذیرش این مسئولیت متقاعد ساخت.
امام علی (ع),استنکاف,عثمان,خلافت,انحرافات,مشکلات
https://www.shiitestudies.com/article_18705.html
https://www.shiitestudies.com/article_18705_908eeabcf4cb87a5e5bb8a5482274532.pdf
موسسه شیعه شناسی
فصلنامه علمی شیعه شناسی
1735-4722
12
46
2014
06
22
تشیع و اتهام زندقه (عوامل انتساب زندقه به شیعیان)
239
258
FA
حمید رضا
مطهری
نویسنده
محمدعلی
چلونگر
نویسنده
شیعیان، با وجود دفاع معقول و منظم از شریعت اسلام و پایبندی به اصول و ارزشهای آن، گاه از جانب مخالفان، بهویژه برخی از اهلسنت، در معرض تهدید و اتهامات گوناگون قرار میگرفتند. یکی از مهمترین این اتهامات، انتساب آنان به زندقه بود که به مثابه ابزاری از جانب دشمنان برای حذف شیعیان بهکار میرفت. زندقه از جریانهای پیش از اسلام در ایران بود که در عصر اول عباسیان گسترش یافت و خلفا، گروهها و شخصیتهای مختلف، از آن به مثابه ابزاری برای از بین بردن مخالفان استفاده کردند و افراد بسیاری به این اتهام سرکوب شدند که شیعیان هم از جملة آنان بودند. رقابتهای فرقهای و ناتوانی مخالفان در برابر شیعیان، مهمترین دلیل این اتهامافکنی بود. البته در کنار آن باید از رفتار و اعتقادات برخی فرقههای منسوب به تشیع، مانند غالیان، صوفیان و قرامطه هم یاد کرد. عقاید و باورهای ایشان، که در بسیاری از موارد با مخالفت شیعیان هم مواجه میشد، دستاویز مخالفان قرار میگرفت نه تنها این گروهها، بلکه همة شیعیان، به این بهانه متهم به کفر و زندقه میشدند. این نوشتار بر آن است تا دلیل این اتهام را بررسی و تبیین کند و به این پرسش پاسخ دهد که چرا شیعیان گرفتار این اتهام شدند و چرا مخالفان از این اتهام بر ضد شیعیان استفاده کردند؟
تشیع,اهلسنت,زندقه,غلو
https://www.shiitestudies.com/article_18706.html
https://www.shiitestudies.com/article_18706_80d86c470514bd9115a97935a4d3c04c.pdf